Friday, April 1, 2016

Resepi Tom Yam Peha (HomeMade Paste) (SbS)

Ads By Google

Resepi Tom Yam Peha (HomeMade Paste) | Sungguh menyelerakan. Boleh telan air liur tengok tomyam ni.. Kena cuba tau... senang jer... Ni saya buat untuk 10 orang makan... semua paha ye...


Cara buat ada pada setiap gambar

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)...


Sumber : FB Nurul Fatin Adiana Diey





Bahan untuk paste :

✔️ Bawang kecil merah

✔️ ✔️ Bawang putih

✔️ Udang kering

✔️ Serai

✔️ Belacan

✔️ Halia

✔️ Tomato 

✔️ Cili padi merah



Masuk 3 sudu besar cili boh sebelum blend



Ni hasil paste yang diblend tadi...



Panaskan minyak



Tumis bawang putih, halia, lengkuas... ketuk...



Bila sudah naik bau, masuk paste... kacau sampai pecah minyak...



Masuk ayam... biar sebati dalam 5 minit...



Masuk air... yang ini 2 sukatan bekas blender...



Serai ketuk.. daun limau.. bahagian tengah dibuang... takut pahit.. 

Perahan setengah biji limau nipis... masuk semua



Biar sebentar sampai kuah mendidih, masuk sayur...



Ni rupa nya , tambah cili padi ketuk kalau nak pedas lagi



Susu sejat



Masuk 5 sudu besar susu sejat



Lastly tomato, perasakan garam gula dan MSG (ikut suka )




Dah siap... tabur hirisan daun ketumbar...

Mai semangkuk... makan dengan nasi, sambal belacan, timun dan telur dadar.. .tak pandang ke lain dah.... hehe

Selamat mencuba...
Jangan lupa share..


Baca juga: