Saturday, April 16, 2016

Resepi Daging Masak Dendeng (SbS)

Ads By Google

Resepi Daging Masak Dendeng | Masak dendeng ni adalah resepi turun temurun family daya... Tapi bila dah sampai kat tangan daya tak tau la betul ke idok resepi nye... hihihi.. tapi rasa nya sedap jugakk... ( puji diri sendiri pulak kiki :D ) jom tengok, mana tahu dapat idea untuk makan tengahari nie...

Cara buat ada pada setiap gambar

Macam biasa, resepi disediakan di bawah Step by Step (SbS)...

Sumber : Daya Idris
Join Group : Geng Masak Bersatu (GMB)




Rebus daging dulu sampai empuk..




Hiris nipis².. Daya buat tebal sikit, atas faktor nak cepat...hihihi




Pastu tumbuk-tumbuk bagi leper




Lebih kurang macam nie...



Nie hasil lepas tumbuk



Campurkan dengan kicap lemak manis



Gaul rata



Lepas tu goreng sampai garing.... kalau daging tu nipis dia rangupla bile makan.. daya punya x ranggup sangatlah, sebab tebal cikit...



Macam nie ha... nie bukan hangus tau, di sebabkn buh kicap... hitamlah rupa nya



Tumis bawang besar 1 biji, bawang putih 3 ulas, halia lebih kurang 1 inci... tumis sampai garing



Kemudian masukkan cili blend lebih kurang 2½ senduk kayu tu jer.. tumis sampai garing



Masukkan lada hitam ikut kepedasan yang kita nak... daya buh 2 sudu... Kemudian perah air asam (guna air rebus daging td pn boleh, manis sikit) bila dah kering cikit baru campurkan daging yang dah goreng tadi... gaul sampai kering sikit dah boleh tutup api...



Sedia untuk makan tengahari nie... yumm yumm... tak sabar nya nak makan, ...

Selamat mencuba..
Jangan lupa share..


Baca juga: